Het klassieke beeld van de secretaresse als koffieserveerster en pleaser van de manager is ingehaald door de tijd. Ontzorgen anno 2020 stelt stevige eisen aan de ondersteuner. Landelijk daalt het aantal ondersteuners gestaag. Het aantal managers neemt af, en automatisering maakt veel ondersteuningstaken overbodig. Tegelijk neemt de complexiteit van de werkzaamheden toe in een markt die razendsnel verandert. De assistant 2.0 denkt mee met het management, stuurt bij en neemt zelfstandig beslissingen. Hiërarchische verhoudingen veranderen, gelijkwaardigheid voert de boventoon.
Het secretariaat is steeds meer een volwaardig bedrijfsonderdeel binnen de organisatie, met focus op output en efficiency. Zo heet de manager tegenwoordig een interne klant. Dat vraagt om een andere manier van werken. Het boek en de training Ontzorgen op hoog niveau vult deze andere manier van werken in. Het neemt ondersteuners mee op weg naar een nieuwe invulling van werkzaamheden en geeft bruikbare tips om succesvol te ontzorgen in een steeds complexer werkveld.
De zeven hoofdstukken van het boek vormen de leidraad voor de volgende zeven adviezen om te functioneren in een steeds complexer werkveld.
“Secretaresses zijn over het algemeen erg goed in ontzorgen. Ontzorgen betekent letterlijk: zorgen wegnemen bij de ander. Ontzorgen op hoog niveau wil zeggen dat je daar ook degene voor wie je werkt in betrekt, waardoor je samen bepaalt wat dat ontzorgen moet zijn. Vaak denkt de ondersteuner te weten wat de ander van hem of haar verwacht. Ik denk dat dat niet meer bij deze tijd past, omdat je dan vanuit de Calimero-gedachten (ik ben klein en jij bent groot en jij bepaalt) werkt. Het is beter om vanuit je kracht te opereren in plaats vanuit de Calimero-positie te acteren. Daardoor word je meer dirigent dan marionet.”
“Precies! Ik hoor secretaresses vaak zeggen: ‘de dingen die ik een aantal jaren geleden deed, doe ik nu niet meer, of worden bij me weggehaald’. Dan kun je bij de pakken neer gaan zitten, maar je kunt ook denken: daardoor ontstaat er ruimte en die ruimte ga ik pakken. Je hoeft niet te wachten tot je merkt dat je vak zo is uitgehold dat er geen toekomst meer in is. Secretaresses werken steeds vaker voor meerdere managers of een totaal team. Dit alles vraagt om een andere manier van werken; het ontzorgen op hoog niveau van het management. Een mind-shift van werken ‘voor’ naar werken ‘met’ een manager.”
Geldt dat ook voor medisch secretaresses en secretaresses in de zorg?
Het klassieke beeld van de secretaresse als koffieserveerster en pleaser van de manager is ingehaald door de tijd. Ontzorgen anno 2020 stelt stevige eisen aan de ondersteuner. Landelijk daalt het aantal ondersteuners gestaag. Het aantal managers neemt af, en automatisering maakt veel ondersteuningstaken overbodig. Tegelijk neemt de complexiteit van de werkzaamheden toe in een markt die razendsnel verandert. De assistant 2.0 denkt mee met het management, stuurt bij en neemt zelfstandig beslissingen. Hiërarchische verhoudingen veranderen, gelijkwaardigheid voert de boventoon.
Het secretariaat is steeds meer een volwaardig bedrijfsonderdeel binnen de organisatie, met focus op output en efficiency. Zo heet de manager tegenwoordig een interne klant. Dat vraagt om een andere manier van werken. Het boek en de training Ontzorgen op hoog niveau vult deze andere manier van werken in. Het neemt ondersteuners mee op weg naar een nieuwe invulling van werkzaamheden en geeft bruikbare tips om succesvol te ontzorgen in een steeds complexer werkveld.
De zeven hoofdstukken van het boek vormen de leidraad voor de volgende zeven adviezen om te functioneren in een steeds complexer werkveld.
“Secretaresses zijn over het algemeen erg goed in ontzorgen. Ontzorgen betekent letterlijk: zorgen wegnemen bij de ander. Ontzorgen op hoog niveau wil zeggen dat je daar ook degene voor wie je werkt in betrekt, waardoor je samen bepaalt wat dat ontzorgen moet zijn. Vaak denkt de ondersteuner te weten wat de ander van hem of haar verwacht. Ik denk dat dat niet meer bij deze tijd past, omdat je dan vanuit de Calimero-gedachten (ik ben klein en jij bent groot en jij bepaalt) werkt. Het is beter om vanuit je kracht te opereren in plaats vanuit de Calimero-positie te acteren. Daardoor word je meer dirigent dan marionet.”
“Precies! Ik hoor secretaresses vaak zeggen: ‘de dingen die ik een aantal jaren geleden deed, doe ik nu niet meer, of worden bij me weggehaald’. Dan kun je bij de pakken neer gaan zitten, maar je kunt ook denken: daardoor ontstaat er ruimte en die ruimte ga ik pakken. Je hoeft niet te wachten tot je merkt dat je vak zo is uitgehold dat er geen toekomst meer in is. Secretaresses werken steeds vaker voor meerdere managers of een totaal team. Dit alles vraagt om een andere manier van werken; het ontzorgen op hoog niveau van het management. Een mind-shift van werken ‘voor’ naar werken ‘met’ een manager.”
Geldt dat ook voor medisch secretaresses en secretaresses in de zorg?
Van meerwaarde (durven) zijn voor het management.
Als veel variabelen in de wereld en bij organisaties snel veranderen, onzeker, complex en vaag zijn, dienen ook professionele ondersteuners op een andere manier te gaan werken. Niet meer alles strak vastzetten maar juist flexibel zijn en meedenken. Professionele ondersteuners zullen actiever dan ooit bij moeten dragen aan oplossingen voor huidige en toekomstige uitdagingen.
Je leert hoe je, in deze uitdagende tijd, samen met je manager vormgeeft aan een optimale samenwerking om te komen tot de gewenste resultaten, zonder dat je jezelf wegcijfert. Je leert je profileren door mee te denken, tegenwicht te bieden en geregeld mee te sturen.
Je profileren door mee te denken, tegenwicht te bieden en geregeld mee te sturen
Van werken voor een manager naar werken met een manager
Meer uitdaging
Minder ad-hoc werken
Meer tijd voor reflectie en dus voor jezelf
Meer afstemming met je manager
Een nauwere samenwerking met je manager
Omgaan met veranderingen
Communicatie en beïnvloeden
Kun je helderheid verschaffen en zaken simpel(er) in plaats van ingewikkelder maken
Kun je de juiste keuzes maken over wat te doen en wat niet, ook als je onder druk staat
Kun je efficiënter samenwerken met je leidinggevende, doordat jij een onderbouwd samenwerkingsvoorstel kunt formuleren. Daarbij weet jij daadkrachtig(er) te communiceren, stimuleer je jouw leidinggevende effectieve feedback te geven en weet je hier vervolgens ook goed mee om te gaan
Omgaan met veranderingen
Uitgangspunten ‘ontzorgen op hoog niveau’
Vertaalslag ‘ontzorgen op hoog niveau’ naar jouw situatie
Communicatie en beïnvloeden
Feedback geven en ontvangen
Persoonlijk leiderschap
Van meerwaarde (durven) zijn voor het management.
Als veel variabelen in de wereld en bij organisaties snel veranderen, onzeker, complex en vaag zijn, dienen ook professionele ondersteuners op een andere manier te gaan werken. Niet meer alles strak vastzetten maar juist flexibel zijn en meedenken. Professionele ondersteuners zullen actiever dan ooit bij moeten dragen aan oplossingen voor huidige en toekomstige uitdagingen.
Je leert hoe je, in deze uitdagende tijd, samen met je manager vormgeeft aan een optimale samenwerking om te komen tot de gewenste resultaten, zonder dat je jezelf wegcijfert. Je leert je profileren door mee te denken, tegenwicht te bieden en geregeld mee te sturen.
Je profileren door mee te denken, tegenwicht te bieden en geregeld mee te sturen
Van werken voor een manager naar werken met een manager
Meer uitdaging
Minder ad-hoc werken
Meer tijd voor reflectie en dus voor jezelf
Meer afstemming met je manager
Een nauwere samenwerking met je manager
Omgaan met veranderingen
Communicatie en beïnvloeden
Kun je helderheid verschaffen en zaken simpel(er) in plaats van ingewikkelder maken
Kun je de juiste keuzes maken over wat te doen en wat niet, ook als je onder druk staat
Kun je efficiënter samenwerken met je leidinggevende, doordat jij een onderbouwd samenwerkingsvoorstel kunt formuleren. Daarbij weet jij daadkrachtig(er) te communiceren, stimuleer je jouw leidinggevende effectieve feedback te geven en weet je hier vervolgens ook goed mee om te gaan
Omgaan met veranderingen
Uitgangspunten ‘ontzorgen op hoog niveau’
Vertaalslag ‘ontzorgen op hoog niveau’ naar jouw situatie
Communicatie en beïnvloeden
Feedback geven en ontvangen
Persoonlijk leiderschap
© Copyright 2025.
Website gemaakt door Happyfield Funnels
LinkedIn